Deze gearchiveerde website ‘De Vlaamse primitieven' wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over de Vlaamse primitieven verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Laatste Oordeel

Kunstenaar: 
Pieter Pourbus
Biografie: 

Gouda 1523/1524 - Brugge 1584

Datering: 
1551
Materiaal: 
olieverf op paneel
Afmetingen: 
180 cm x 229 cm
Inventarisnummer: 
0000.GRO0110.I
Museum:
Groeningemuseum Brugge
Subcategory:
16e eeuw Brugse schilderkunst Laatste oordelen
Trefwoord:
Religieuze voorstellingen
Formaat:
Diptychs Retabels

Het tafereel van het Laatste Oordeel is door een dun wolkendek in twee registers verdeeld. In zijn verrezen gedaante, op een wazige regenboog gezeten, oordeelt Christus de uit hun graf opstaande doden. Hij is aan weerszijden omringd door de traditionele groep van heiligen en gelukzaligen met vooraan links Maria en rechts Johannes als voorsprekers. Sommige apostelen, martelaren en profeten herkent men aan hun attributen: van links naar rechts Paulus (zwaard), Petrus (sleutels), Catharina (rad), koning David (harp), Tomas (winkelhaak), Laurentius (rooster), Simon (zaag) en Mozes (Tafelen der wet). De lelie en het zwaard van de twee engelen bovenaan symboliseren de verheerlijking en de hellestraf. Engelen tillen de verrezenen op, hierbij steunend op wolkenslierten. Een dergelijke voorstelling is op dat moment (1551) nieuw in de Nederlanden. De inspiratiebron is het tien jaar vroeger voltooide “Laatste Oordeel” van Michelangelo in de Sixtijnse kapel te Rome. Pourbus is misschien wel de eerste in de Nederlanden die het monumentale voorbeeld van Michelangelo navolgde. Vooral in de weergave van de gespierde naakten herkennen we de renaissancistische inspiratiebron van Pourbus.