Deze gearchiveerde website ‘De Vlaamse primitieven' wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over de Vlaamse primitieven verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Altaarstuk van de gilde van de oude voetboog

Kunstenaar: 
Maerten de Vos
Geboorte-/sterfdatum: 

° 1532 - 1603

Biografie: 

Antwerpen 1532 - Antwerpen 1603

Datering: 
1590
Materiaal: 
olieverf
Afmetingen: 
404 cm x 694 cm x 7 cm
Inventarisnummer: 
72-76
Museum:
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
Subcategory:
16e eeuw Christussen Heiligen
Trefwoord:
Religieuze voorstellingen
Formaat:
Drieluiken

(inv. nr. 72) De heilige Joris kreeg als schutspatroon van het gild, zijn plaats op het binnenpaneel naast Christus, de heilige Petrus, de heilige Paulus en de prinses van Silcha, als de Ecclesia (niet Margaretha zoals vroeger aangenomen). Wuyts wees erop dat de iconografie van de zijluiken teruggaat op de hoofdmomenten van de legende van de heilige Joris uit de Legende Aurea en kon aldus de inhoud van het gehele drieluik nauwkeuriger verklaren.
(inv. nr. 73) Op de achtergrond is de strijd van de heilige Joris met de draak te zien. Op de voorgrond de doop van de koning van Silcha, die zich na de overwinning van de heilige Joris tot het Christendom bekeerde. De voorbereidende compositieschets van dit zijluik wordt bewaard in het Louvre (Cab.d'Est. inv.nr. 20600).
(inv. nr. 74) Volgens de legende liet de koning uit dankbaarheid om de redding van zijn dochter een kerk bouwen. Ook voor dit gedeelte van het drieluik werd de voorbereidende tekening bewaard (Louvre. Cab.d'Est. inv. nr. 20605).