This archived website 'Flemish primitives' is temporarily not being updated. Certain functionality (e.g. specific searches in the collection) may no longer be available. News updates about the Flemish primitives will appear on vlaamsekunstcollectie.be. Questions about this website? Please contact us at info@vlaamsekunstcollectie.be.

Maximiliaan P.J. Martens

Function: 
Professor
Institution: 
UGent
Post: 
Sint-Hubertusstraat 2 9000 Ghent
Telephone: 
0032 9 264 41 18
Fax: 
0032 9 264 41 81

Education: 

Master's Degree earned

  • Art History and Archaeology, UGent, 1971.

Thesis: Mural painting in Ghent. 12th through the 16th Century (Also an English edition) (Verhandelingen van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België, Klasse der Schone Kunsten, jg. 51, nr. 46, Brussels, 1989)

Doctoral Degree earned:

  • Doctor of Art History, Department of Art History, University of California, Santa Barbara, 1992.

Dissertation: Artistic Patronage in Bruges Institutions, c. 1440-1482, 1992.

Field of Research: 

  • Art in the Low Countries: 14th through and including the 16th Century
  • Artistic patronage
  • Art market and market mechanisms
  • Social and economic position of the artist

Publications: 

  • Maximiliaan P.J. Martens, Lodewijk van Gruuthuse: Mecenas en Europees Diplomaat, ca. 1427 1492, Bruges, Stichting Kunstboek, 1992.
  • Maryan W. Ainsworth and Maximiliaan P.J. Martens, Exh. Cat. Petrus Christus, Renaissance Master of Bruges, (New York, The Metropolitan Museum of Art),  1994.
  • Maximiliaan P.J. Martens (ed.), Exh. Cat. Bruges and the Renaissance: Memling to Pourbus, ( Bruges, Saint-Jan's Hospital Museum), 1998, 2 vols.
  • Maximiliaan P.J. Martens (ed.), Exh. Cat. Het Gelijk van de Achterkant, (Groningen: Inst. Voor Kunst- & Architectuurgeschiedenis), 1999.
  • Maximiliaan P.J. Martens (co-ed.), 200 Jaar Verzamelen: Collectieboek Museum voor Schone Kunsten Gent, Ludion, Ghent, 2000.
  • Maximiliaan P.J. Martens (co-ed), Jaarboek Koninklijk Museum voor Schone Kunsten/ Antwerp Royal Museum Annual,2004/05.
  • Maximiliaan P.J. Martens (co-ed.), Exh. Cat. ExtravagAnt! Een kwarteeuw Antwerpse schilderkunst herontdekt 1500-1530, (Antwerp, KMSKA; Maastricht, Bonnefanten Museum), 2005.
  • Maximiliaan P.J. Martens (co-ed.), Van dichtbij Gezien. Geschilderde huidletsels of epidermale schilderijen? Een diagnostische blik op de kunst van de Vlaamse Primitieven, Ghent, 2005.

Projects: Exhibitions: 

  • Vie �  mon Désir: Illuminated Manuscripts and their Patrons, 1989, J. Paul Getty Museum, Malibu (guest curator)
  • ‘The Visions of Tondal' and Manuscripts from the Time of Margaret of York, 1990, J. Paul Getty Museum, Malibu (guest curator)
  • Lodewijk van Gruuthuse, Mecenas en Diplomaat/ ( Lodewijk van Gruuthuse, Patron and Diplomat) (ca. 1420-1492), 1992, Gruuthuse Museum, Bruges (guest curator)
  • Bruges and the Renaissance: Memling to Pourbus, 1998, Saint Jan's Hospital Museum, Bruges (guest curator)
  • Het Gelijk van de Achterkant, 1999, Groningen: Institute for Art and Architectural History
  • Close Up!/Van Dicthbij Gezien, Painted Skin Wounds or Epidermal Paintings. A Diagnostic View of the Art of the Flemish Primitives, 2005, Aula, University of Ghent (member of the scientific committee)
  • Extravagant! A Forgotten Chapter in Antwerp Painting, 1500-1530, 2005, KMSKA, Antwerpen, 2006, Bonnefantemusuem, Masstricht (member of the scientific committee)
  • (In preparation) Quinten Massys: work, context and following, 2015, KMSKA, Antwerp (guest curator)

Readings: 

Various readings at international conferences and symposia.

Relevant memberships/workgroups: 

  • Koninklijke Vlaamse Academie van België voor wetenschappen en kunsten, Klasse der Kunsten
  • Historians of Netherlandish Art (HNA)
  • Vlaamse Museumvereniging
  • Maatschappij voor Geschiedenis en Oudheidkunde te Gent
  • Fulbright Alumni Association
  • Koninklijke Academie voor Oudheidkunde en Kunstgeschiedenis van België
  • Académie royale d'Archéologie et d'Histoire de l'art de Belgique
  • International Council of Museums (ICOM)