Deze gearchiveerde website ‘De Vlaamse primitieven' wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over de Vlaamse primitieven verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Oordeel van Cambyses

Kunstenaar: 
Gerard David
Biografie: 

Oudewater 1450 - Brugge 1523

Datering: 
1498
Materiaal: 
olieverf op paneel
Afmetingen: 
318 cm x 182.3 cm
Inventarisnummer: 
0000.GRO0040.I-0041.I
Museum:
Groeningemuseum Brugge
Categorie:
Categorie A: Vlaamse primitieven
Subcategory:
15e eeuw Brugse schilderkunst
Trefwoord:
Historiestukken
Formaat:
Diptychs

Volgens een oud Perzisch verhaal was Sisamnes een corrupte rechter die op bevel van koning Cambyses levend gevild werd. Het linkerluik stelt de aanhouding van Sisamnes voor terwijl Cambyses de beschuldigingen aan het opsommen is. Sisamnes had zich onder meer laten omkopen om een oneerlijk vonnis te vellen. Op de achtergrond neemt hij op het bordes van zijn woning een geldbeurs in ontvangst.
Op het rechterluik wordt de gruwelijke villing van Sisamnes uitgebeeld. Rechts bovenaan zetelt Otanes als rechter op de afgestroopte huid van zijn vader.
De panelen vormden een diptiek en hingen als ‘gerechtigheidstafereel’ in de rechtszaal van het Brugse stadhuis om de schepenen-rechters permanent tot onkreukbaarheid aan te sporen. Die openbare locatie verklaart de aanwezigheid van de wapenschilden van Filips de Schone en Johanna van Aragon op de “Aanhouding” en de wapens van Vlaanderen en Brugge op de “Villing”. In de architectuur op de achtergrond introduceert David een aantal moderne, italianiserende renaissance-motieven: antieke medaillons, bloemguirlandes en putti.