This archived website 'Flemish primitives' is temporarily not being updated. Certain functionality (e.g. specific searches in the collection) may no longer be available. News updates about the Flemish primitives will appear on vlaamsekunstcollectie.be. Questions about this website? Please contact us at info@vlaamsekunstcollectie.be.

Mater Dolorosa en Man van Smarten

Artist: 
laatste kwart 15de eeuw Anonieme meester
Dated: 
1475 - 1499
Material : 
olieverf op paneel
Dimensions: 
61 cm x 44 cm
Inventory number: 
0000.GRO0201.I-0202.I
Museum:
Groeningemuseum Brugge
Category:
Categorie A: Vlaamse primitieven
Subcategory:
15e eeuw Christussen Levens van Maria Passiecyclussen van Christus
Keyword:
Religieuze voorstellingen
Format:
Diptychs

Beide panelen vormen een diptiek die vroeger misschien sluitbaar was. Op het linkerluik is het uit de passie-iconografie gedistilleerde type van de wenende Onze-Lieve-Vrouw of de Mater Dolorosa met voor de borst gevouwen handen weergegeven. Op het rechterluik zien we de dode Christus na de kruisafneming als Man van Smarten voorgesteld met doornenkroon en doorboorde zijde en handen. Deze diptiek wordt toegeschreven aan de werkplaats van Simon Marmion. Het is een zeldzaam voorbeeld van de paneelschilderkunst van Marmion, een kunstenaar die vooral bekend is als miniaturist. De voorstelling van de dode Christus die beweend wordt door zijn moeder sluit iconografisch aan bij oudere Italiaanse voorbeelden. De compositie van deze diptiek zou wel eens terug kunnen gaan op een verloren gegane devotiediptiek van Rogier van der Weyden.

Mobiele navigatie