Deze gearchiveerde website ‘De Vlaamse primitieven' wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over de Vlaamse primitieven verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Lezing 'Hoe glas de wereld van Kunst en Wetenschap veranderde'

Op 21 november organiseert het Academisch Cultureel Forum een lezing van Sven Dupré over de invloed van glas op de ontwikkeling van de kunsten en de wetenschappen. 

Historisch gezien heeft men bij de ontwikkeling van glas als materiaal heel veel aandacht besteed aan de productie van gekleurd glas als imitatie van halfedel- en edelstenen. In de vijftiende eeuw werd in Venetië echter cristallo uitgevonden, een type glas dat uiterst transparant was. Deze uitvinding maakte van het eiland Murano in de lagune van Venetië het wereldcentrum van de glasproductie van de vijftiende tot de zeventiende eeuw. Dit glas was zeer geliefd in de aristocratische en mercantiele milieus in Europa als verfijnd tafelgerief. Tegelijk was het erg belangrijk voor de ontwikkeling van optische instrumenten. Vanaf de zestiende eeuw werd dit cristallo gebruikt door alchemisten in hun laboratoria en had het een grote invloed op de ontwikkeling van de kunsten en de wetenschappen. Transparant glas was onontbeerlijk bij de studie van de samenstelling van materialen. Het werd ook gebruikt voor nauwkeurige observatie, bijvoorbeeld bij het maken van schilderijen. Het is precies de doorzichtigheid van het glas die aan de basis ligt van de ontwikkeling van telescopen en microscopen.

Kunstenaars als Jan van Eyck en Johannes Vermeer schilderden de optische effecten die licht uitoefent op glas. Aan deze ontwikkelingen hebben ook de Nederlanden bijgedragen met onder meer Michiel Coignet uit Antwerpen en Antoni van Leeuwenhoek uit Delft.

Sven Dupré doceert Geschiedenis van Kunst, Wetenschap en Techniek aan de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit van Utrecht. Het is een nieuwe leerstoel die zich richt op kunstproductie en -consumptie en de inbedding daarvan in de kennisgeschiedenis. Speciale aandacht gaat uit naar de technische kunstgeschiedenis, met name de geschiedenis van de studie van materialen en technieken in de kunsten.

Meer informatie
kvab.be

Beeld
uva.nl
Fotograaf: Dirk Gillissen