TECHNIEKEN: Realisme en naturalisme, illusionisme en verisme

Jan van Eyck, Madonna bij de Fontein (detail)

De Vlaamse primitieven staan bekend om het realisme, naturalisme en illusionisme in hun kunst. De verfijnde techniek van het schilderen met olieverf maakte het mogelijk verschillende stoffen, zoals textiel, metaal en edelstenen zeer nauwkeurig weer te geven. Ook de weergave van licht en schaduw werd door de Vlaamse primitieven verfijnd. Deze wijze van schilderen wekt de suggestie dat de kunstenaars de realiteit tot in detail naschilderden, maar niets is minder waar. De composities zijn samengesteld en afgewogen en de portretten zijn vaak gestileerd en een tikje geïdealiseerd. Niettemin leidt dit tot verbluffende kunst.

Anne van Oosterwijk

QT Kunstwerken referenties

  • Madonna met kanunnik Joris van der Paele - Jan van Eyck - 1436
  • Portret van Margareta van Eyck - Jan van Eyck - 1439
  • De aanbidding van het Lam Gods (open) - Jan van Eyck - 1432
  • Madonna bij de fontein - Jan van Eyck - 1439
  • Lucas tekent de Madonna - eind 15de of begin 16de eeuw, Brussel Anonieme meester - 1491 - 1510
  • De Zeven Sacramenten - Rogier van der Weyden - 1440 - 1445
  • Man met Romeinse munt - Hans Memling
  • Diptiek van Maarten van Nieuwenhove - Hans Memling - 1487
  • Moreel-triptiek - Hans Memling - 1484
  • Doopsel van Christus - Gerard David - 1502 - 1508
  • Oordeel van Cambyses - Gerard David - 1498
Portret van Margareta van Eyck - Jan van Eyck - 1439
1439
olieverf op paneel
Lucas tekent de Madonna - eind 15de of begin 16de eeuw, Brussel Anonieme meester - 1491 - 1510
1491 - 1510
olieverf op paneel
De Zeven Sacramenten - Rogier van der Weyden - 1440 - 1445
1440 - 1445
hout
Moreel-triptiek - Hans Memling - 1484
1484
olieverf op paneel
Doopsel van Christus - Gerard David - 1502 - 1508
1502 - 1508
olieverf op paneel
Oordeel van Cambyses - Gerard David - 1498
1498
olieverf op paneel