Moreel-triptiek

Kunstenaar: 
Hans Memling
Datering: 
1484
Materiaal: 
olieverf op paneel
Afmetingen: 
291 cm x 121.1 cm
Inventarisnummer: 
0000.GRO0091.I-0095.I
Museum:
Groeningemuseum Brugge
Categorie:
Categorie A: Vlaamse primitieven
Subcategory:
15e eeuw Brugse schilderkunst Heiligen Portretten
Trefwoord:
Religieuze voorstellingen
Formaat:
Drieluiken Retabels

De triptiek is aan drie heiligen gewijd, die op het middenpaneel zijn afgebeeld. Centraal staat Christoffel die met het Kind Jezus op de schouders de rivier oversteekt. De bloeiende staf in zijn hand en de heremiet die vanuit een spelonk de oever bijlicht, behoren tot de vaste attributen van de heilige. Aan weerszijden van de oever staan twee andere heiligen: links een monnik met kromstaf en open boek - de heilige Maurus -, rechts de heilige Gillis met de hinde en een pijl in de arm. Op de zijluiken, waarover hetzelfde landschap zich verder uitstrekt, knielen de opdrachtgevers met hun kinderen. De man wordt beschermd door de heilige Wilhelmus van Maleval, de vrouw door de heilige Barbara. Het betreft Willem Moreel, een belangrijk Brugs politicus en zijn vrouw Barbara van Vlaenderbergh alias van Hertsvelde. De heiligen Maurus en Gillis werden gekozen in functie van de familienamen Moreel en Hertsvelde. Maurus en Moreel hebben eenzelfde etymologie, terwijl het hert van de heilige Gillis verwijst naar de naam Hertsvelde. Voor- en familienaam van de schenkers zijn hier dus symbolisch voorgesteld door de koppeling van de patroonheilige op het zijluik aan de heilige op het middenluik. Gesloten tonen de luiken Johannes de Doper en de heilige Joris in grisaille.
Het werk was bestemd voor de Brugse Sint-Jacobskerk, waar het echtpaar begraven werd.