Deze gearchiveerde website ‘De Vlaamse primitieven' wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over de Vlaamse primitieven verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Mater Dolorosa en Man van Smarten

Kunstenaar: 
laatste kwart 15de eeuw Anonieme meester
Datering: 
1475 - 1499
Materiaal: 
olieverf op paneel
Afmetingen: 
61 cm x 44 cm
Inventarisnummer: 
0000.GRO0201.I-0202.I
Museum:
Groeningemuseum Brugge
Categorie:
Categorie A: Vlaamse primitieven
Subcategory:
15e eeuw Christussen Levens van Maria Passiecyclussen van Christus
Trefwoord:
Religieuze voorstellingen
Formaat:
Diptychs

Beide panelen vormen een diptiek die vroeger misschien sluitbaar was. Op het linkerluik is het uit de passie-iconografie gedistilleerde type van de wenende Onze-Lieve-Vrouw of de Mater Dolorosa met voor de borst gevouwen handen weergegeven. Op het rechterluik zien we de dode Christus na de kruisafneming als Man van Smarten voorgesteld met doornenkroon en doorboorde zijde en handen. Deze diptiek wordt toegeschreven aan de werkplaats van Simon Marmion. Het is een zeldzaam voorbeeld van de paneelschilderkunst van Marmion, een kunstenaar die vooral bekend is als miniaturist. De voorstelling van de dode Christus die beweend wordt door zijn moeder sluit iconografisch aan bij oudere Italiaanse voorbeelden. De compositie van deze diptiek zou wel eens terug kunnen gaan op een verloren gegane devotiediptiek van Rogier van der Weyden.