Deze gearchiveerde website ‘De Vlaamse primitieven' wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over de Vlaamse primitieven verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Kruisafneming en de heilige Andreas

Kunstenaar: 
Brugge, einde 15de eeuw Anonieme meester
Datering: 
1491 - 1519
Materiaal: 
olieverf op paneel
Afmetingen: 
39 cm x 53.8 cm
Inventarisnummer: 
0000.GRO1393.I
Museum:
Groeningemuseum Brugge
Subcategory:
15e eeuw Heiligen Kruisafnames
Trefwoord:
Religieuze voorstellingen
Formaat:
Diptychs

De compositie toont een close-up van de Kruisafneming. Het tot de knieën afgebeelde lichaam van Christus, dat net langs een ladder van het kruis is beneden gebracht, wordt door drie mannen ondersteund. De man uiterst links is waarschijnlijk Jozef van Arimathea, de kaalhoofdige man rechts, Nicodemus. Op de achterzijde werd in 1959 de figuur van de H. Andreas vrijgemaakt, wat opzich reeds bewijst dat het paneel een keerbaar luik was. Het vormde oorspronkelijk vermoedelijk een Beweningstweeluik. Op het rechterluik zal de groep met Johannes en de wenende vrouwen afgebeeld geweest zijn. De H. Andreas op de achterzijde verschijnt levensecht in de boogvormige opening van een vensternis. Hij is zichtbaar tot aan het middel, zoals de figuren aan de voorzijde. In de boogzwikken zijn twee schildjes aangebracht met het blazoen van de familie della Costa. De opdrachtgever was dus waarschijnlijk de bekende Genuees Andreas della Costa, o.m. ontvanger-generaal van Maximiliaan van Oostenrijk en redenaar van de proosdij te Brugge (gestorven in 1542).