Deze gearchiveerde website ‘De Vlaamse primitieven' wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over de Vlaamse primitieven verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Hoei, gezien vanuit Ahin

Kunstenaar: 
Lucas van Valckenborch
Geboorte-/sterfdatum: 

° 1535 - 1536 - 1597

Biografie: 

Leuven 1535 - Frankfurt-am-Main 1597

Materiaal: 
olieverf
Afmetingen: 
33 cm x 24 cm
Inventarisnummer: 
30
Museum:
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
Subcategory:
16e eeuw
Trefwoord:
Landschappen

Dit werk stelt de Maas voor met op de achtergrond de stad Hoei, dat men kan herkennen aan de collegiale kerk, de Naamse poort en het kasteel. Boven de rotsen van Ahin verheffen zich de heuvels van Sint-Leonard. De schilder heeft getracht het landschap erg nauwkeurig weer te geven, maar toch primeren de harmonische compositie, de schilderachtige details en de kleureffecten. Net als bij Joachim Patinir is het werk opgebouwd in drie geledingen: een hooggelegen voorgrond, een middenplan met een sterke dieptewerking en een derde zone die als het ware in het licht wordt opgelost.
Het schilderij werd vroeger toegeschreven aan Paul Bril en werd beschouwd als een Landschap met de Verloren Zoon die de varkens hoedt. Alexander Wied wees erop dat het iconografisch thema van het varkenshoeden in een eikenbos waarbij de herder met een stok de eikels van de boom slaat, duidelijk verwant is met de voorstellingen van de maand november.