Deze gearchiveerde website ‘De Vlaamse primitieven' wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over de Vlaamse primitieven verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

De Man van Smarten

Kunstenaar: 
omgeving van Robert Campin
Biografie: 

Valenciennes 1375 - Doornik 1444

Datering: 
1430
Materiaal: 
olieverf op paneel
Afmetingen: 
28 cm x 36 cm x 31 cm
Inventarisnummer: 
1904-A
Museum:
Museum voor Schone Kunsten Gent
Categorie:
Categorie B: Zuidelijke Nederlanden
Subcategory:
15e eeuw Christussen
Trefwoord:
Religieuze voorstellingen

De man van smarten, ook Engelenpiëta genoemd, werd vanaf de veertiende eeuw een populair thema in de schilder- en beeldhouwkunst. De verrezen Christus toont zijn wonden aan de mensheid. Hij zit op de rand van een sarcofaag, omgeven door treurende engelen. De gouden achtergrond verwijst naar het goddelijke karakter van Christus. Zo symboliseert de voorstelling zijn onsterfelijkheid en vat als het ware de gehele heilsgeschiedenis van de ‘godmens’ in één enkel beeld samen. Het verwrongen lichaam en de expressieve weergave van de wonden contrasteren met de serene uitdrukking van het gelaat. Het paneel is van de hand van een anonieme meester uit de omgeving van de Meester van Flémalle. De Meester van Flémalle was een van de eerste ‘Vlaamse Primitieven’ en had een belangrijk atelier in Doornik waar onder meer Rogier van der Weyden heeft gewerkt.