Deze gearchiveerde website ‘De Vlaamse primitieven' wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over de Vlaamse primitieven verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Annunciatie

Kunstenaar: 
Hans Memling
Datering: 
1472
Materiaal: 
olieverf op paneel
Afmetingen: 
52 cm x 83.3 cm
Inventarisnummer: 
0000.GRO1254.I-1255.I
Museum:
Groeningemuseum Brugge
Categorie:
Categorie A: Vlaamse primitieven
Subcategory:
15e eeuw Verkondigingen
Trefwoord:
Religieuze voorstellingen
Formaat:
Drieluiken

Deze panelen met de voorstelling van de Annunciatie maakten oorspronkelijk deel uit van het zogenaamde “Crabbetriptiek”. Het zijn de achterzijden van de doorgezaagde zijpanelen. De voorzijden bevinden zich in de Pierpont Morgan Library in New York. Het middenpaneel, de Kruisiging, wordt bewaard in het Museo Civico in Vicenza. Dit drieluik werd besteld door Jan Crabbe, 26ste abt van de Duinenabdij te Koksijde ter gelegenheid van zijn vijftienjarig prelaatschap in 1472. Het ontmantelen van drieluiken, zodat de verschillende panelen afzonderlijk konden worden verkocht, was een frequente praktijk vanaf de 18de eeuw.
De annunciatie met de engel Gabriël op het linker- en Maria op rechterluik zijn de vroegst gekende voorbeelden in de Nederlanden van “natuurlijke” of “levende” grisailles. Het grisaille werd traditioneel gebruikt voor de voorstellingen van heiligen op de achterzijde van zijluiken. Het gebruik van witte en grijze tinten verleende de figuren een gebeeldhouwd karakter. Bij Memling zijn Maria en Gabriël echter levende personages, gehuld in witte kleding en omringd door witte en grijze accessoires.