Bart Fransen

Function: 
Coordinator of the Centre for the Study of the Flemish Primitives
Institution: 
Royal Institute for Cultural Heritage (KIK/IRPA)
Post: 
Jubelpark 1 1000 Brussels
Telephone: 
0032 2 739 68 66

Education: 

Master's degree earned:

  • Art History, K.U.Leuven and Universidad Complutense Madrid, 1998

Thesis: Het retabel van Laredo. Exponent van de vernieuwingen in de Brusselse beelhouwkunst ca. 1440

Doctoral Degree earned:

  • Doctor of Art History, K.U.Leuven, 2009

Thesis: Van goeden cusbaeren steenen. Steensculptuur in Brussel ten tijde van Rogier van der Weyden.

Field of Research: 

  • Art in the Low Countries:  15th Century
  • Relations between painting and sculpture

Publications: 

  • Bart Fransen, Restanten van een meesterwerk. De bouwsculptuur van de kapel van Scheut in De kartuize van Scheut en Rogier van der Weyden. Millenium. Tijdschrift voor middeleeuwse kunst ,2009 , pp. 112-128.
  • Bart Fransen, Jan van Eyck, "el gran pintor del ilustre duque de Borgoña". Su viaje a la Península y la Fuente de la Vida in De Van Eyck a Rubens. La senda española de los artistas flamencos en el Museo del Prado (Madrid, Fundación de los Amigos del Museo del Prado) Madrid, 2009, pp. 105-125.
  • Bart Fransen, Passie voor sculptuur. De beeldhouwer in Rogier van der Weyden in Exh. Cat. Rogier van der Weyden. The Master of Passions (Leuven, M) Leuven, 2009, pp. 222-237.
  • Bart Fransen and Stefaan Hautekeete, De R-tekeningen herbekeken in Exh. Cat. Rogier van der Weyden. The Master of Passions (Leuven, M) Leuven, 2009, pp. 419-420.
  • Pascal Syfer d'Olne, Roel Slachmuylders, Anne Dubois, Bart Fransen and Famke Peters, The Flemish Primitives. IV. Masters with Provisional Names, Catalogue of Early Netherlandish Painting in the Royal Museum of Fine Arts of Belgium, Brussels, 2006.
  • Bart Fransen and Pascal Syfer d'Olne, Problemes méthodologiques concernant l'etude des maîtres à nom d'emprunt : l'attribution d'une Vierge à l'Enfant des Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique in Le dessin sous-jacent et la technologie dans la peinture. Colloque XV. La peinture ancienne et ses procédés. Copies, répliques, pastiches (Bruges 2003) Leuven-Parjs-Dudley, MA, 2006, pp. 218-223.
  • Bart Fransen, Een piëta uit het atelier van Rogier van der Weyden, bestemd voor het Bendedictinessenklooster van Vorst in De oude abdij van Drongen, Leuven, 2006, pp. 471-473.
  • Bart Fransen, El Tríptico de Zierikzee en Bruselas. Una manifestación de poder de Felipe el Hermoso y Juana de Castilla in El arte en la Corte de los Reyes Católicos. Rutas artísticas a principios de la Edad Moderna, Madrid, 2005, pp. 183-206.
  • Bart Fransen, Een paneel met Sint-Anna te Drieën en Heiligen, bestemd voor de Brugse Karmelieten? in Kunsttijdschrift Vlaanderen 306, 2005, pp. 144-149.
  • Bart Fransen, Erasmo, Término y la muerte. Letras e imágenes en diálogo in Exh. Cat. Erasmo en España. La recepción del humanismo en el primer renacimiento español, Salamanca, 2002, pp. 40-47. (Online: www.seacex.com)
  • Bart Fransen, Les copies du Jardin des délices dans les collections royales espagnoles in Colloque XIV pour l'étude de la technologie et du dessin sous-jacent dans la peinture. Jérôme Bosch et son entourage (Bruges and Rotterdam, 2001), Leuven, Parjs, Dudley, 2003, pp. 75-80.

Projects: Exhibitions: 

  • Circa 1400, 2015, Museum M, Leuven (Scientific Committee Member)
  • Rogier van der Weyden. The Passion of the Master, 2009, Museum M, Leuven, 2009 (Scientific Committee Member)
  • Erasmo en España, 2002, Escuelas Menores, Salamanca (Scientific Committee Member)
  • El Jardín de las Delicias de El Bosco: copias, estudio técnico y restauración, 2000, Museo del Prado, Madrid (Scientific Assistant)

Readings: 

Various readings at international conferences and symposia.

Relevant memberships/workgroups: 

  • International Council for Curators of Dutch and Flemish Art (CODART)
  • Historians of Netherlandish Art (HNA)
  • Contactgroep Vroege Nederlandse Kunst
  • Illuminare. Centre for the Study of Medieval Art