Maximiliaan P.J. Martens

Functie: 
Professor
Instelling: 
Universiteit Gent
Postadres: 
Sint-Hubertusstraat 2 9000 Gent
Telefoon: 
0032 9 264 41 18
Fax: 
0032 9 264 41 81

Opleiding: 

Behaald masterdiploma:

  • Kunstgeschiedenis en Oudheidkunde, UGent, 1971

Proefschrift: De Muurschilderkunst te Gent. XIIde tot XVIde eeuw (Eveneens Engelse editie) (Verhandelingen van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België, Klasse der Schone Kunsten, jg. 51, nr. 46, Brussel, 1989)

Behaalde doctoraatstitel:

  • Doctor in de Kunstwetenschappen, Department of Art History, University of California, Santa Barbara, 1992.

Proefschrift: Artistic Patronage in Bruges Institutions, circa 1440-1482, 1992

Specialisatie: 

  • Kunst in de Lage Landen: 14e tot en met 16e eeuw
  • Artistiek mecenaat
  • Kunstmarkt en marktmechanismen
  • Sociale en economische positie van de kunstenaar

Publicaties: 

  • Maximiliaan P.J. Martens, Lodewijk van Gruuthuse: Mecenas en Europees Diplomaat, ca. 1427 1492, Brugge, Stichting Kunstboek, 1992.
  • Maryan W. Ainsworth en Maximiliaan P.J. Martens, Tent. Cat. Petrus Christus, Renaissance Master of Bruges, (New York, The Metropolitan Museum of Art), 1994.
  • Maximiliaan P.J. Martens (ed.), Tent. Cat. Brugge en de Renaissance: Van Memling tot Pourbus, ( Brugge, Memling in Sint-Jan-Hospitaalmuseum), 1998, 2 vols., 1999.
  • Maximiliaan P.J. Martens (ed.), Tent. Cat. Het Gelijk van de Achterkant, (Groningen: Inst. Voor Kunst- & Architectuurgeschiedenis), 1999.
  • Maximiliaan P.J. Martens (co-ed.), 200 Jaar Verzamelen: Collectieboek Museum voor Schone Kunsten Gent, Ludion, Gent, 2000.
  • Maximiliaan P.J. Martens (co-ed), Jaarboek Koninklijk Museum voor Schone Kunsten/ Antwerp Royal Museum Annual,2004/05.
  • Maximiliaan P.J. Martens (co-ed.), Tent Cat. ExtravagAnt! Een kwarteeuw Antwerpse schilderkunst herontdekt 1500-1530, (Antwerpen, KMSKA; Maastricht, Bonnefantenmuseum), 2005.
  • Maximiliaan P.J. Martens (co-ed.), Van dichtbij Gezien. Geschilderde huidletsels of epidermale schilderijen? Een diagnostische blik op de kunst van de Vlaamse Primitieven, Gent, 2005.

Projecten: 

  • Vie à mon Désir: Illuminated Manuscripts and their Patrons, 1989, J. Paul Getty Museum, Malibu (gastconservator)
  • "The Visions of Tondal" and Manuscripts from the Time of Margaret of York, 1990, J.Paul Getty Museum, Malibu (gastconservator)
  • Lodewijk van Gruuthuse, Mecenas en Diplomaat (ca.1420 1492), 1992, Gruuthusemuseum, Brugge (gastconservator)
  • Brugge en de Renaissance: Van Memling tot Pourbus, 1998, Memling in Sint-Jan-Hospitaalmuseum, Brugge (gastconservator)
  • Het Gelijk van de Achterkant, 1999, Groningen: Inst. Voor Kunst- & Architectuurgeschiedenis
  • Close Up! / Van Dichtbij Gezien, Painted Skin wounds or epidermal paintings. A Diagnostic View of the Art of the Flemish Primitives, 2005, Aula, UGent (lid wetenschappelijk comité)
  • Extravagant! A Forgotten Chapter in Antwerp Painting, 1500-1530, 2005, KMSKA, Antwerpen, 2006,  Bonnefantenmuseum, Maastricht (lid wetenschappelijk comité)
  • (In voorbereiding) Quinten Massys: work, context and following, 2015, KMSKA, Antwerpen (gastconservator)

Lezingen: 

Diverse lezingen in binnen- en buitenland.

Relevante lidmaatschappen/werkgroepen: 

  • Koninklijke Vlaamse Academie van België voor wetenschappen en kunsten, Klasse der Kunsten
  • Historians of Netherlandish Art (HNA)
  • Vlaamse Museumvereniging
  • Maatschappij voor Geschiedenis en Oudheidkunde te Gent
  • Fulbright Alumni Association
  • Koninklijke Academie voor Oudheidkunde en Kunstgeschiedenis van België /
  • Académie royale d'Archéologie et d'Histoire de l'art de Belgique
  • International Council of Museums (ICOM)