Nieuw boek Sittow, Morros en de Flandes

Het Vlaams onderzoekscentrum voor de kunst in de Bourgondische Nederlanden, dat in de Sint-Andreasschool aan de Garenmarkt in Brugge gevestigd is, en dat een initiatief van het Groeningemuseum Brugge is, is bijzonder verheugd om de publicatie van de belangrijke en langverwachte studie van Matthias Weniger (Sittow, Morros, Juan de Flandes. Drei Maler aus dem Norden am Hof Isabellas der Katholischen) te kunnen ondersteunen.

Matthias Weniger is een specialist in laatmiddeleeuwse kunst en een kenner van de kunst uit het Iberische Schiereiland. In 1996 promoveerde Weniger tot doctor aan de Freie Universität Berlin met een bijzonder grondig proefschrift over dit onderwerp. Het was het eerste breed opgezette compendium van het oeuvre van Michiel Sittow en Juan de Flandes, en handelde over hun atelierpraktijken en hun navolging. Het onderwerp bleef Matthias Weniger achtervolgen en hij besloot om de studie te actualiseren en opnieuw uit te geven.

Het nieuwe boek biedt niet alleen een boeiend overzicht van het artistieke milieu in Spanje ten tijde van de "Katholieke Koningen" Isabella van Castilië (1451-1504) en Ferdinand van Aragon (1452-1516), maar toont ook aan dat naast Sittow en de Flandes nog een derde kunstenaar, Felipe Morros, betrokken was bij het schilderen van het fameuze Oratorio van Isabella van Castilië.

Weniger stelt het oeuvre van Morros voor het eerst samen, en hij geeft een biografische notitie. Felipe Morros was oorspronkelijk uit Picardië, in het noorden van het huidige Frankrijk, afkomstig. Zijn band met het Spaanse hof van Isabella was de reden waarom hij in Lyon en Marseille werkzaam was.

Matthias Weniger is sinds 2003 conservator voor sculptuur en schilderkunst (van voor 1550) aan het Bayerisches Nationalmuseum in München. Hij schreef samen met Robert Suckale en Manfred Wundram het populaire boek Gotiek, dat door Taschen werd uitgegeven.

Meer info: Matthias Weniger, Sittow, Morros, Juan de Flandes. Drei Maler aus dem Norden am Hof Isabellas der Katholischen, Kiel, 2011.
Link