Deze gearchiveerde website ‘De Vlaamse primitieven' wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over de Vlaamse primitieven verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Gerechtigheid en Vrede

Kunstenaar: 
Jacob de Backer
Biografie: 

Antwerpen 1540 - Antwerpen 1591

Materiaal: 
doek[drager]
Afmetingen: 
179 cm x 210 cm
Inventarisnummer: 
6
Museum:
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
Subcategory:
16e eeuw
Trefwoord:
Allegorieën

Het hoofdthema van het schilderij gaat terug op Psalm 85, vers 11 waar de gerechtigheid en de vrede elkaar omhelzen. Het doek werd later aan de vier zijden vergroot. Wellicht werd dan het beeld van Pictura eraan toegevoegd. Het Thema van Pax et Justitia komt in de Zuid-Nederlandse schilderkunst van de tweede helft van de zestiende eeuw meermaals voor. C. Van de Velde (p. 268, 270) vermeldt bij de bespreking van een aan Frans Floris toegeschreven Pax et Justitia uit het Poesjkinmuseum (inv. nr.1155) te Moscou nog vier gelijkaardige composities.
Deze auteur somt tevens de kopieën op die naar dit doek geschilderd zijn. Een schilderij uit de Bayerische Staatsgemäldesammlungen (inv. nr. 4950) in bruikleen aan het Bayerisches Justitsministerium, zie F.M. Haberditzl, Die Lehrer des Rubens, in Jahrbuch des Kunsthistorischen des Allerhöchsten Kaisershauses, XXVII, 1908, p. 197, afb 27 (als Otto van Veen).
Een schilderij (doek, 146 x 112 cm) afkomstig van R. Van den Broeck, Brussel (1955) met bewaarplaats onbekend. Een paneel (107x77 cm) in de veiling Sotheby Londen, 8 juli 1964, nr 98 A (als Frans Floris). Tenslotte vermelden we het schilderij in Los Angeles, California, aan Otto van Veen toegeschreven, dat het hoofdthema van deze compositie nauwkeurig volgt (zie Cat. The Warschaw collection Los Angeles, California, Budapest, 1971, p. 69 met afb.).