Deze gearchiveerde website ‘De Vlaamse primitieven' wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over de Vlaamse primitieven verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Christus in het graf

Kunstenaar: 
omgeving van Pedro Nicolau
Biografie: 

Valencia 1408

Materiaal: 
olieverf op paneel (centraal paneel van een predella)
Afmetingen: 
32 cm x 43.1 cm x 86.2 cm
Inventarisnummer: 
1903-D
Museum:
Museum voor Schone Kunsten Gent
Categorie:
Categorie D: Buiten de Nederlanden
Subcategory:
Grafleggingen
Trefwoord:
Religieuze voorstellingen

Christus in het graf is het middenstuk van een predella. In de Spaanse kunst is de predella –
het onderste deel van een altaarstuk – vaak onderverdeeld in aparte scènes, van elkaar gescheiden door gebeeldhouwde zuiltjes. Tot welk altaarstuk dit paneeltje behoorde, kon tot nog toe niet worden achterhaald.
In voorstellingen van de graflegging wordt Christus meestal ten grave gedragen door Jozef van Arimatea en Nikodemus, vergezeld van Maria, Johannes de evangelist en Maria Magdalena. Die figuren zijn hier vervangen door een treurende engel. Daardoor verdwijnt het verhalende element en krijgt het tafereel een meer sacraal karakter. De uitbeelding van de graflegging met een of meer engelen is afkomstig uit Italië en verwant aan het thema van De man van Smarten. De invloed van Italië zien we ook in het landschap, dat herinnert aan het werk van Giotto.